Sommarjobb

I tre veckors tid tjänar jag pengar på att bada, äta mashmallows, sova i tält och sjunga sånger. Alltså sånt jag skulle göra ändå på sommarlovet. Jag är lägerledare på ett dagläger utanför Sandviken och det är ohyggligt kul. Jag ska leka, skälla, hindra barn från att drunkna, osv. Varje vecka avslutas med en övernattning i tält och det var det jag gjorde i natt. När jag har varit på läger förut har det alltid känts som att lägret har varat en evighet och att en massa saker borde ha hänt i världen medan jag varit borta. Så kände jag när jag kom hem i eftermiddags också. Fascinerande att sova borta en natt och sen förvänta sig att tredje världskriget ska ha brutit ut medan man var borta. Men det är så det känns. Man hinner med så mycket på en dag och ändå går allt snabbt. Det är den vanligaste kommentaren om läger, inte bara från mig. I går hann jag till exempel med att gå fem kilometer, grilla korv, äta två mellanmål, åka häst och vagn, bada, dra upp och skjuta iväg x antal kanoter, sätta upp ett tält, äta hamburgare, ha lägerbål, grilla mashmallows, läsa bok i det ljusa tältet och sen försöka somna med en rot tvärsöver ryggen. Hjälp vad mycket mat jag verkar ha ätit...

Varje upplevelse ska ha ett soundtrack och även om den här kanske inte är så munter så har den ändå en somrig känsla: Summerbreeze med Johnossi.

I morgon väntar mors födelsedag och midsommarfirande i Leksand. Är kanske femtonde gången jag besöker den där gropen och jag börjar nästan kunna det där nu. Jag har varit med på allt. 98 när majstången gick av, ett annat år då det var så kallt och blött att Martina fick stå på mina fötter halva tiden för att de inte skulle förfrysa, en tredje gången när vår traditionella glasskiosk till vår stora förskräckelse var stängd! Men också soliga dagar med 25000 personer i en gräsgrop och sen grillning utanför grannarnas husvagn. Då vet man att det är sommar. Man vet också att det är sommar när man lyckas prata om grillning fem gånger i ett blogginlägg...


Glad midsommar vänner!

/ELIN

Kommentarer
Postat av: lisen

tänker du tillbringa hela sommaren på olika läger?? vikken tur du har... =) minns när jag var uppe på nyårsläger i härnösand ett år (försöker lista ut om du var med då), det var året tsunamin var. vi fick reda på lägret att det hänt, men man förstod inte allvaret förrän vi satt i bussen med nyinköpta kvällstidningar från nån mack... där kan man tala om "tredje världskriget " du skriver om... lite.. läskigt, men samtidigt är det ju så - på läger lever man i nån parallell verklighet på nåt vis... ha det bäst!

2011-06-24 @ 23:12:41
URL: http://blogg.passagen.se/loutho
Postat av: Elin

Ja, nu efter jobb i två veckor till bär det iväg på läger på en gång i fyra veckor:) Jo, jag var med då. Jag minns att vi fast man inte fick knäppte på tv:n emellanåt och såg hur dödstalen ökade. Och så var vi helt tysta under fackeltåget på nyårsafton för att visa respekt...

2011-06-25 @ 14:48:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0