Ett hus fullt av gratis upplevelser

För mig är det något magiskt över böcker. Det är inte bara pappersblad ihopklistrade mellan två skivor papp. Det är en upplevelse. En sorglig, rolig eller spännande upplevelse. Oavsett om du tyckte att boken var bra eller dålig så har du fått en ny erfarenhet och kanske lärt dig något. En film lägger bilder i ditt huvud, men boken låter dig skapa egna, som går att relatera till din värld. Jag har många gånger drömt om att jobba på bibliotek. Att spendera hela dagarna med utforskade och outforskade upplevelser framstår för mig som det ideala livet. Ett bibliotek är ett hus fullt av gratis upplevelser. Och då säger ni kanske att man faktiskt måste lämna tillbaka boken efteråt, och då är den inte gratis. Men även sen du lämnat tillbaka boken finns den kvar i dig, upplevelsen.

Igår inventerade jag biblioteket i Falun. Jag tittade på alla böcker i den skönlitterära avdelningen A-Ö, och såg om någon författare eller titel skulle intressera mig. Det var inte direkt för att låna en bok, för jag har redan alldeles för många böcker jag ska läsa ändå. Jag försökte hitta Min bok. Den bok som förstår mig, som beskriver hur jag tänker. Men det finns så otroligt många böcker i världen så risken är jättestor att jag aldrig hittar Min bok. Desutom är den kanske skriven på kinesiska och det skulle komplicera saker och ting... Det är väl därför jag försöker skriva själv, för att det ska finnas texter som förstår mig.

Den bästa bok jag läst är nog Robinson Crusoe. Det är inte min favoritbok, det är nog något av J.K. Rowling, men den är extremt bra skriven. En del böcker behöver en massa intriger och nya händelser för att hålla intresset vid liv. I boken Robinson Crusoe händer absolut ingenting. Det är en snubbe som går omkring på en ö och väntar på att ingenting ska hända. Och det är superspännande hela tiden! Det kallar jag bra skrivarkonst. Men jag har som sagt inte hunnit med en bråkdel av biblioteket än, så chansen finns att jag hittar bättre böcker. Högst upp på listan bland böcker jag vill läsa står Jerusalem och Jane Eyre. Jag försöker läsa klassikerna för att hitta den ultimata boken. Chansen borde ju vara större bland de böcker som massor av folk har älskat än något litet man hittat i bokhandelns hörn. Och man måste ju börja någonstans.

Förra veckan drog jag hem två ungdomsböcker för att ha något att läsa. Jag brukar göra så ibland, låna någon ungdomsbok som är lättläst och inte så tjock, och så läser jag hela i ett svep. På så sätt blir det lite som att titta på film. Med den fördelen att jag slipper knäppa på datorn.

Just nu läser jag Tystnad, tagning av Michelle Magorian. Om det var någon som undrade.

/ELIN


Kommentarer
Postat av: Marre

Mmm... Böcker och bibliotek... Drömmer faktiskt lite om att bli bibliotekarie jag med.

2011-04-06 @ 20:50:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0